Pak Urdu Installer

Thursday 19 December 2013

یارانِ نکتہ داں (قسط اول) شانی

9 آرا
محبت  وہ  موضوع  ہے جس  پر  بلا تکان بولا  اور لکھا جا سکتا ہے ۔  لمبی لمبی  چھوڑنے کیلئے  اس  سے زیادہ  بہتر کوئی موضوع  شاید ہی دنیا میں ہو ۔فارسی  کی ایک  کہاوت ہے :۔  چوں کفر  از کعبہ برخیزد ۔  کجا ماندمسلمانی"(جب  کفر  کعبہ  سے  ہی نکلنے لگے تو مسلمانی  کہاں رہ گئی)اس  لیے  گھبرائیے مت ! کیونکہ چھوٹا غالب  ہی  اگر  لمبی لمبی چھوڑنے لگ گیا  تو "اندازِ بیاں  اور"اس  زمانے  میں اور  کہاں رہ  جائے گا۔
 محبت وہ  کام ہے جو  اللہ تعالیٰ بھی کرتا ہے  اور     انسانوں نے تو خیر  ٹھیکہ لے رکھا  ہے۔لیکن  اللہ اور انسانوں  کی محبت میں ہی نہیں محبت کے انداز میں بھی فرق ہے ۔اول تو  انسانوں کو محبت نہیں بلکہ محبت کا وہم ہو تا ہے ۔بالفرض اگر  کسی شیر پتر کو  سچ مچ  محبت ہو بھی جائے  تو  وہ  سیپ کی طرح محبت کا  یہ  موتی اپنے اندر چھپائےرکھنے  کی  بھرپور کوشش کرتا ہے ۔ محبت کا راز  پردہ  نشین  کنواری  کی  طرح  دل کی چار  دیواری  میں  چھپائے  رکھتا  ہے ۔یہ مقدس  راز شعور  کے تہہ خانوں میں لپیٹ کر  رکھتا ہے ۔صرف یہی  نہیں  بلکہ  وہ محبوب کو  بھی دنیا  کی نظروں سے اوجھل کر دینا  چاہتا ہے  تاکہ  اس کے علاوہ کوئی  اور نہ  اسے  دیکھے ۔نہ  ہی اس  کی غیرت کو  یہ گوارہ ہوتاہے  کہ  اس  کے محبوب سے کوئی  اور محبت کا دعویٰ کرے ۔
اس کے برعکس  جب  اللہ  تعالیٰ کسی  سے محبت  کرتا ہے تو  وہ چاہتا ہے کہ  ساری دنیا  کو معلوم  ہونا چاہیے  کہ  میں فلاں  سے محبت کرتا ہوں ۔  نیز  وہ  چاہتا  ہے  کہ جس سے میں  محبت کرتاہوں ساری  دنیا کو چاہیے کہ اس  سے محبت کرے۔مجھے  اللہ  کایہ  انداز بہت  پسند  ہے ۔ لہذا  سنتِ الہی کے  اتباع میں ، میں اپنی  کچھ محبوب  ہستیوں  کا ذکر  کرنے  لگا ہوں ۔  میں انہیں دوست رکھتا ہوں  اور  میں چاہتا ہوں  کہ ہر  کوئی  انہیں دوست رکھے ۔ 
سیانے  کہا کرتے ہیں کہ  آدمی کی پہچان  کرنی ہو تو اس کے دوست دیکھو ۔ وہ  کن لوگوں  کی صحبت  میں بیٹھتا ہے ،  کن لوگوں سے اس کی دوستی ہے  اور  وہ  لوگ  کیسے ہیں جو اسے دوست رکھتے ہیں۔میں سیانا  تو نہیں مگر  یہی  بات  اکثر استادِ محترم قبلہ  غالب ِ اعظم  کے مقام و مرتبے  سے  ناواقف لوگوں  سے  کہتا ہوں ۔ کہ  بے شک  غالب ؔ نے  اپنی  حقیقت پر  خود  ہی  اتنے پردے ڈالے  ہیں کہ ظاہر  پرست  بے چارے تو انہیں ایک  مسلمان ماننے سے  بھی ہچکچا  جاتے  ہیں۔  لیکن اگر  ذرا سی عقل  استعمال کرکے  خان بہادر مرزا اسد  اللہ  بیگ  غالب   کے  دوستوں  کو دیکھ لیا  جائے  تو  ان  کا  مقام  و مرتبہ  خود بخود  سمجھ آ جاتا ہے ۔ جس  انسان  کے دوست   شیخ  نصیر  الدین  عرف کالے  میاں ،  مولا نا  فضل  حق  خیر  آبادی ،نواب مصطفے ٰ خان شیفتہ اور   مفتی صدر الدین آزردہ  وغیرہ  جیسی  شخصیات  ہوں  اور جس کے  معتقدوں  میں مولانا  الطاف  حسین حالی ،  سر سید احمد  خان اور  سر  علامہ  محمد  اقبال  جیسی  ہستیاں شامل  ہوں ۔ تو  صرف  عقل کے اندھے ہی  اس کی  عظمت میں شک رکھیں گے۔
اسے    خوش قسمتی  کہیئے  یا  نسبت  کا  فیضان  کہ فدوی  کو بھی  کچھ  ایسے  پُر خلوص اور  قابل  قدر  دوست  میسر  آئے   جن  کی دوستی  فدوی  کی  پہچان  اور چھوٹے  غالب کا  طرہ امتیاز  ہے۔محبوب  اور دوستوں کے  قصیدے  پڑھنا کوئی نئی  بات  نہیں۔  لیکن میرے دوستوں میں ایک ایسی انفرادی  خصوصیت  ہے جو کہ  کم  ہی  کسی  کے  دوستوں میں ہو گی ۔یہ  دوست  مجھے انٹر  نیٹ  سے  ملے ۔ فیس  بک  جسے  اکثر  دل جلے  فیک بک  کہتے ہیں،  پر  ہماری دوستی ہوئی۔ کمال  یہ ہے  ہم آج  تک بالمشافہ  نہیں ملے ۔  لیکن  ان کے  خلوص اور  محبت  کا  یہ عالم  ہے  کہ  جیسے ہم بچپن کے لنگوٹیے یار ہوں۔  اپنے  ان  پیارے  دوستوں  کی نذرشیخ  سعدی  کا  ایک  قطعہ  جس  کاایک ایک لفظ  میرا ترجمان  ہے ۔
گلے خوشبوئے در حمام روزے
رسید از دستِ محبوبے بدستم
بدو گفتم کہ مشکے یا عبیرے
کہ از بوئے دلآویز تو مستم
بگفتا من گلے نا چیز بودم
و لیکن مدتے با گل نشستم
جمالِ ہمنشیں بر من اثر کرد
وگرنہ اینہمہ خاکم کہ ہستم


شانی 


شانی کا نام آتے ہی  مجھے نظامی کا شعر یاد  آ جاتا ہے 
 من عشق کافرم،او حسن کافر 
چہ گبراں کافرے را می پرستند
پہلی بار جب میں موصوف پر  متوجہ ہوا تب  یہ   "عشق  بھلے شاہ شانی " ہوا  کرتے تھے۔ایسے  اوٹ پٹانگ نام والے لوگوں سے  میں دور ہی رہتا  ہوں  ۔  لیکن ان  کی فرینڈ  ریکوئسٹ اس  لیے  قبول  کی  کیونکہ  ان کی  پروفائل پکچر  پر  اشفا ق احمد  صاحب  کی  وہ خوبصورت تصویر  آویزاں تھی جب آتش جواں تھا۔میری دلچسپی  کا سبب یہ تھا  کہ  اشفاق  احمد  صاحب کی  آخر عمرکی تصاویر  تو ان کے اکثر  پرستار  لگاتے ہیں ، لیکن یہ کون ہے  جو  ان  کو اتنا  دورتک جانتا اور  پسند  کرتا ہے ۔خیر اس  کے بعد     کافی  عرصہ تک     ہم    ایک دوسرے کی فرینڈ لسٹ میں پائے جانے کے  علاوہ  کچھ  نہ تھے ۔
  میں اس پنڈ کا   پینڈو    تھا ۔  جہاں انٹر  نیٹ جیسی  عیاشی کیلئے پی ٹی سی ایل  وائرلیس  کے  منت  ترلے کرنے  پڑتے تھے ۔  جس کا قریبی  ٹاور بھی  مجھ سے کم ازکم14 کلومیٹر  دور تھا ۔  مریل  ٹٹو  جیسی  اس  سپیڈ میں فیس  بک کھولنے اور نوٹیفیکشن   لسٹ  دیکھتے دیکھتے   بجلی  کی رخصتی  کا وقت ہو جاتا ۔ایک  رات جب  انٹر  نیٹ کی سپیڈ 75کے بی  فی سیکنڈ پائی تو بغلیں بجاتے  ہوئے  فیس بک  پر  کچھ  تفصیلی دورہ  کیا۔ معلوم ہوا کہ  میں ایک  گروپ "محفل ِ قلندر" میں شامل ہوں۔ محض تماشہ  دیکھنے  کیلئے  میں نے  گروپ  کی وال  کھولی ۔  دو چار  پوسٹس   سکرول کرنے  کے بعد  ایک پوسٹ پر  میری  بریکیں لگ گئیں۔سعادت حسن  منٹو  صاحب کی  مدح  میں ایک مضمون تھا ،  چونکنا  تو  بنتا تھا ۔حیران ہو کرنام   دیکھا  کہ  ایسا اعلیٰ ذوق  کس  ببر  شیر  کا  ہے۔  تو مزید  حیران ہونا پڑا کہ  وہ  پوسٹ  کسی  "عشق  بھلے  شاہ  شانی " نے کی  تھی ۔کچھ دیر  خود  کو بھی  کوسا  کہ  اتنے  اعلیٰ ذوق کا  بندہ میری  فرینڈ لسٹ  میں ہے اور میں اس  سے  بے خبر رہا۔  اب تو  علیک سلیک  کرنی  ہی پڑے  گی ۔  
یوں  ہم بجا طور پر  شکر  اور فخر کر سکتے  ہیں کہ  ہماری دوستی  کی گاڑی  کو منٹو  جیسی  عظیم شخصیت نے دھکا  لگا  کر  چلایا ۔یہ  غالبؔ کی  وجہ سے  میرے  قریب  آئے  میں اشفاق  احمد  صاحب کی وجہ سے  ان کے قریب آیا اور منٹو  کی  وجہ سے  ہماری دوستی   شروع ہوئی ۔

دوستی  کیا  شروع  ہوئی  یوں  سمجھیں مجھے  شانی کا  کینسر  ہو گیا ۔  پہلے  جاں ۔۔۔۔  پھر  جانِ  جاں۔۔۔۔  پھر  جانِ جاناں ہوگئے ۔جیسا  کہ  قرآن مجید  میں اللہ  تعالیٰ نے سرورِ کائنات  ، فخرِ موجودات  حضور  نبی کریم ﷺ کی  شان  میں فرمایا  ہے  کہ " قسم ہے  مجھے اس شہر کی  کیونکہ  اے پیارے رسول ﷺ آپ  اس شہر  میں موجود ہیں۔ "وہ  جو  میں نے  رواروی میں فیس  بک  پر  اپنا اکاؤنٹ  کھول  لیا  تھا ۔ اب  فیس  بک پر  ایسے  کھنچا  چلا  آتا جیسے  فیس بک  پر  آنا  ثواب کا  کام  ہو۔ فیس  بک  پر  اور غریب  کا  تھا  ہی کون  اک شانی  کے سوا۔   رفتہ رفتہ    چیٹ  سے ہم  فون  پر  آ گئے ۔ اس  سے  زیادہ  کیا   خلوص کی مثال ہو گی  کہ  یہ  فون  کالز  بھی  سراسر یک طرفہ  تھیں۔  مجھے کنجوس  نہیں  معذور سمجھیے  ،  موصوف  کا  ڈیرہ  ہی ابو ظہبی  میں ہے  اور  یو فون  کے سگنل  کٹر  پاکستانی  کی  طرح    باہر  نہیں جاتے  ۔ موصوف  ابو  ظہبی  میں بیٹھ کر  گھنٹوں کال  کیا کرتے ، اتنے تواتر  سے  کہ  میری  پیاری  اماں  جان  کو  شک  ہو گیا  کہ  کوئی کلموہی  میرے  بچے  کے  پیچھے  پڑی  ہے ۔ صفائی  کے سلسلے  میں  جب  اماں  جان کے گوش گزار  کیا  کہ  شانی   کوئی  کلموہی  نہیں بلکہ آپ  کا  ابو ظہبی   والابیٹا  ہے ،  البتہ اس  کی وجاہت  کے سامنے  آپ  کا یہ  بیٹا کلموہا   نظر  آتا ہے ۔ اماں  کو یقین  تو آ گیا مگر  ان  کو  حیرانی  اس  بات پر  تھی  کہ  آخر اس  سلجھے  ہوئے  نیک بخت  پوت کو  تم  جیسے نکمے  سے  بات کرکے کیا ملتا ہے ۔
چھوڑئیے اماں  جان تو  خیر  پرانے  وقتوں  کی  ہیں، مگر  حد  تو  جانی (جہانگیر  بدر  عرف جانی) نے کر دی ۔ ایک دن  اس کے ساتھ  بیٹھا تھا کہ  شانی  کی کال  آ گئی ،  24 منٹ  کی کال  کے  بعد  جب  اسے  مرعوب کرنے  کیلئے بتایا کہ  دیکھ لو  بے قدر  لوگو! مابدولت کو  لوگ ابو ظہبی سے فون  کرتے  ہیں۔  اور  ایک تم  جیسے بھی   دوست ہیں جنہیں پاکستان  میں رہتے ہوئے  بھی   اللہ  نے کبھی  ایس ایم ایس  کی توفیق نہیں دی۔  بجائے  مرعوب ہونے کے اس  نے    کہا  :۔  یار شانی  کی شرافت اور  بڑے پن  کو سلام  ہے جو تم جیسے لعنتی  سے بات کیلئے اتنا وقت اور پیسے حرام  کرتا ہے ۔  دل  تو جل گیا مگر   نواب سراج الدولہ  اور ٹیپو  سلطان  کے ساتھ ہونے  والی غداریوں  کو  یاد کر کے خود  کو تسلی دے لی ۔

عشق  سے   مجھے  نہیں معلوم  ان کی کیا مراد ہے ۔ اور اس  عشق سے ان کا  کیا  لینا دینا ہے جسے  انہوں نے پرائس ٹیگ کی  طرح اپنے ماتھے سے چپکا رکھا ہے ۔  کئی بار سمجھایا ارے اللہ کے بندے  اگر  اپنا نام لکھتے  شرم آتی ہے تو کم از کم  کوئی ڈیسنٹ  اور  اپنے  حلیے  جیسا  باوقار  قلمی نام رکھو۔   یہ  کیساچھچھور  پن  لٹکا  رکھا ہے ۔    ہمارے سرائیکی وسیب  میں  پرانے  خیالات  کے  لوگ  جب کوئی  نئی ماڑی ( دو منزلہ یا اس سے بڑی عمارت ) بنواتے ہیں تو اچھی  خاصی   سجاوٹ ،  زیب و زینت  ، رنگ روغن کروانے  کے  بعد  عمارت کی  چھت  کے ایک کونے  میں کُنی (کالی  ہنڈیا) رکھ دیتے  ہیں۔  جو  کہ  اچھی  خاصی  خوبصورت  عمارت کے ماتھے پر  ایک  عجیب سا  داغ محسوس ہوتی رہتی ہے ۔  لیکن  رکھنے والوں کا  وہم ہے اس  عمل  سے ان کی نئی نویلی  عمارت    نظرِ بد سے  محفوظ  رہے گی ۔  
صرف عمارتیں  ہی کیا ۔ ایک ملک صاحب نے نیا  ٹریکٹر  لیا ۔  ایک دن کھیتوں  میں ہل چلاتے مل  گئے ۔  مجھے  سلام کیا تو میں نے  بھی  لگے  ہاتھوں نئے  ٹریکٹر  کی  مبارک  باد دی ۔  لشکارے  مارتے  ٹریکٹر  کے  سامنے  ایک  کھلا( جوتا) الٹا   لٹک  رہا  تھا ۔  میں نے حیرانی سے  پوچھا  ملک صاحب یہ کیا  تماشا  ہے ۔؟ ہنس  کے  بولے بس سائیں  نظر  کیلئے  باندھ رکھا  ہے ۔  مائیں بھی اپنے بچوں  کو نہلا کر  یا جب  بھی کوئی  نئے کپڑے پہنائیں۔  سرمے  کا  ایک  بڑا سا ٹیکہ  ضرور لگا دیتی  ہیں کہ میرے لعل کو کسی  کی نظر نہ لگ جائے ۔  اسی  سے  مجھے شک ہوا کہ  ہو نہ ہو  اپنے   نام(احسان  الحق)اور خوبصورت شخصیت کو بدنظروں سے محفوظ رکھنے  کیلئے  شانی بابا نے  عشق کو بطور ٹیکہ  چپکا رکھا ہے ۔  ایک  بار  میں ہاتھ دھو  کے  ان کے  پیچھے پڑ گیا  کہ  نام  تبدیل  کرو ۔  حضرت  نے  بہتیرے رسے  تڑانے  کی کوشش  کی مگر  میں نے ایک  نہ چلنے دی ۔  آخر   کار  مان  گئے  کہ  نام  تبدیل کرنے  لگا  ہوں ۔  میں نے  شکر  ادا  کیا  اور جو  منت  مانی  تھی وہ پوری  کرنے  دربار  پہ گیا اور  جب واپس  آیا  تو  نام  بدل چکا  تھا ۔  مگر  عشق  کمینہ  اب  بھی  ان  سے  نتھی  تھا۔  میں نے  ٹھنڈی  آہ  بھری  اور  مان  لیا  کہ  اس  عشق کا میں کچھ  نہیں بگاڑ  سکتا۔    

آج تک شانی سے کبھی  ملاقات  تو نہیں ہو پائی  اس لیے کچھ نہیں کہہ  سکتا کہ اپنی  ذاتی  زندگی میں موصوف کیسے ہیں ۔؟ البتہ  اتنے عرصے کی قربت اور دوستی   کے حوالے  سے یہ  ضرور کہہ سکتا ہوں  کہ  شانی  سے زیادہ  بیبا  بندہ  شاید  ہی  کوئی  اور ہو۔  باقی سارے  انسان تو مٹی  سے بنے ہیں لیکن  موصوف لگتا ہے  محبت  سے بنے  ہیں ۔  اگر  واقعی  یہ  انسان  ہے اور بنا بھی  مٹی سے ہے  تب  بھی اللہ  نے شانی  کا پتلا  بناتے  وقت  اس مٹی میں برابر  کے تناسب  سے محبت بھی شامل  کی ہوگی  ۔   موصوف  نہ صرف وجیہہ  ہیں بلکہ  مردانہ  وجاہت  کا  شاہکار  اور  مجھ  جیسے نظر  وٹو لوگوں  کے لیے احساسِ  کمتری کا باعث ہیں۔ ان  کی تصویر   دیکھ کر  یا  ان کا  ظاہری  حلیہ  دیکھ  کر  کوئی اندازہ  نہیں کر سکتا کہ  یہ بندہ جتناخوبصورت  نظر  آ رہا  ہے  اندر سے یہ  اس  سے بھی کروڑوں  گنا زیادہ   پیارا ہو سکتا ہے۔  

اگر  شانی  ایک  پھل ہوتا  تو  یقیناً  اخروٹ  ہوتا۔اخروٹ  باہر  سے جتنا  سخت ہوتا ہے  اس   سے کوئی انجان آدمی  جس  نے پہلے  اخروٹ نہ دیکھا نہ سنا ہو  ، سوچ  بھی  نہیں سکتا کہ اس سخت  روڑے  کے   اندر  اتنا  مزے دار مغز بھی ہو سکتا ہے ۔ لیکن  اسی  سخت نظر آنے  والے  اخروٹ کو جب توڑا جائے تو اندر سے اتنا  نرم  اور مزے دار گودا نکلتا ہے کہ حیرت ہوتی ہے ۔  اور  جو  یہ  گودا کھا لے  اس کی دماغی  کارکردگی  میں اضافہ  ہوتا ہے ۔  لیکن مزے کی بات یہ  کہ اخروٹ  توڑ  کر  اس  کا سارا گودا نکالنا  بھی ہر کسی  کے بس کی  بات نہیں  ۔اخروٹ کھانے کیلئے  مناسب  حکمت عملی  ، اور صبر  کی  بہت  ضرورت  ہوتی  ہے۔  جس کی جتنی ہمت اور  جتنی استقامت ہوتی ہے وہ  اخروٹ سے اتنا ہی  گودا  نکلنے  کے بعد  باقی  کو  چھلکا  سمجھ کر  پھینک  دیتا ہے ۔  بہت کم لوگ  ہوتے  ہیں جو اخروٹ  کی افادیت  بھی سمجھتے ہیں اور اخروٹ  توڑ کر  سارا گودا نکالنے کے فن سے آشنا ہوتے  ہیں۔میرا یہ  پیارا دوست بھی ایک  اخروٹ ہے۔اس کے  ظاہر پہ نہ  جائیں۔  اس  کے اندر  اتنا نرم اور  مزے دار مغز ہے  کہ  کم عقلوں کو عقلمند  بنانے  میں اکسیر  ہے۔   

Wednesday 18 December 2013

شیخ سعدی کے تعاقب میں (فرمائشی تحریر)۔

7 آرا
سیر  و سیاحت کا  شوق تو  خیر   تقریباً  ہر  انسان میں پایا  جاتا  ہے ۔ اتنے  انسانوں  میں سے  مشہور سیاح  بھی  بہت گزرے  ہیں۔  کچھ  اٹھے اور زمین ناپ  آئے ، اور پھر  اپنا وقت  آنے  پر مر گئے۔اپنے  پیچھے  سفر  نامے  چھوڑ  گئے ۔   ایک  چاچا  مارکوپولو   تھا ۔  جدید تحقیق  کے  مطابق  اس نے  کبھی وینس  سے قدم باہر  نہ دھرا تھا اور دنیا اس کے  وسط ایشیا  اور چین  کے سفر ناموں  پر  لوٹ پوٹ ہوئی جاتی  ہے ۔ ہر  بات میں  مغرب کی مثالیں دینے والے   ایسےذہنی  یتیموں  کیلئے  ہدایت  کی دعا ہے ۔  ایک شیخ  سعدی ؒ بھی تھے ۔ شیراز  سے  بس اتنا  تعلق  ہے  کہ  اس شہر میں پیدا ہوئے  اور  پھر  عمر  کے  آخری  چند  سال  گزار  کر وہیں دفن ہوئے ۔اس  کا  درمیانی  طویل وقفہ  جو  کہ  کم و بیش  سو  سال پر  مشتمل ہے  سیاحت  اور حصولِ  علم میں گزرا۔ کبھی  سومناتھ  کا   سن کر  طبیعت بے چین ہو گئی تو کبھی دمشق  جاکے دم لیا ۔  کبھی صلیبی جنگوں  میں عیسائیوں کی بیگار بھگتاتے  رہے ،  کبھی سمر قند  و بخارا   کی  سیر  کو نکل گئے ۔ پھر  جو دیکھا  اسے  لکھ ڈالا  اور آج دنیا  کی  32  بڑی  زبانوں  میں دنیا کی ہر  بڑی   یونیورسٹی میں سعدی ؒ پڑھا جا رہا  ہے ۔
عادت سے مجبور  شیخ  صاحب ایک  بار حمام  کی  سیر  کو نکل  گئے ۔  وہاں  خوشبودار  مٹی  سے  ملاقات ہو گئی ۔  حیران ہو کر  مٹی سے  پوچھا:۔اے اپنی  دلآویز  خوشبو سے  مجھے مست  کر دینے  والی  تو  مشک ہے  یا  عبیر ہے ۔۔۔۔؟؟؟آخر  اس خوشبو  کا  راز کیا  ہے ۔۔۔؟؟    جب مٹی  کی ٹال  مٹول  سعدی  کے آگے نہ چلی  تو اس  نے  راز  اگل ہی  دیا ۔  بولی  میں تو  حقیر  سی  خاک  تھی ۔  مگر  مدت  تک پھولوں  کے ساتھ رہی ۔  جمالِ ہمنشیں نے  اثر دکھایا  اور  وہ  خوشبو مجھ میں بھی  رچ  بس گئی ۔  پس یہ  اس صحبت  کا اثر اور پھل  ہے  ورنہ  میں تو  صرف خاک ہوں۔

 ایسے  ہی  کئی  اور سیانوں کا  اتفاق  ہے  کہ    آدمی  اپنے دوستوں  سے   پہچانا  جاتا ہے ۔
کند  ہم  جنس باہم  جنس پرواز ۔۔۔۔ کبوتر  با کبوتر  ، باز  با باز

عنقریب  پیدا  ہونے  والے  نیم فلسفی  جوگی   کا  کہنا  ہے  کہ   دوستی    ایجاد نہیں کی جاتی  بلکہ  دوستی دریافت کی جاتی ہے ۔  جیسے نیوٹن نے کشش ِ ثقل  ایجاد نہیں  کی تھی  ۔ صرف دریافت کی تھی ۔ آواز کو دور دور تک  بغیر  کسی  تار  کے پہنچا دینا  مارکونی سے پہلے  بھی  ممکن  تھا ۔  مگر  یہ طریقہ  ڈھونڈنے  میں سب سے پہلے مارکونی کا میاب ہوا۔قدرت انسان  کے ساتھ  ٹریژر  ہنٹ والا کھیل  کھیل  رہی  ہے ۔ خزانے  چھپا  کے رکھ دئیے  اور انسان  کو ایک معین وقت دے دیا  کہ چل بھئی کاکا  اس معینہ وقت میں  جتنے خزانے ڈھونڈ سکتے ہو  ڈھونڈ لو ۔ وقت پورا ہوتے ہی  قدرت  لگامیں کھینچ  لیتی  ہے ۔اور  کاکا واپس  چلا  جاتا ہے ۔اب    جیسی کسی  کی تلاش ہے  وہ ویسا  ہی کچھ پا رہا  ہے ۔

ٹھیک  ہے  یہ  بات  سمجھ میں آتی ہے  ۔۔۔ لیکن ۔۔۔۔۔
یہ  تلاش و دریافت ۔۔۔؟؟

میں کچھ تکا  لگانے  کی کوشش کرتا ہوں ۔  مگر  میری  ناقص رائے  سے کسی ایڈیٹ  کا متفق ہونا ضروری بھی نہیں۔

ذرا  عالم ِ ارواح کا تصور  کیجیے ۔   نہ کوئی نام  نہاد  "بڑا"تھا  ، نہ  مجھ  جیسے  "چھوٹے"۔   نہ  مقام و مرتبے کا  فرق تھا   نہ ذات پات  کا جھنجھٹ ،  نہ  کوئی  مذہب ، فرقہ  آڑے تھا، نہ ہی  مرد و  عورت  کی  تفریق تھی  ۔دوستیاں کرنے  کیلئے آئیڈیل ماحول  تھا ۔ظاہر  ہے  دوست تو وہاں  بھی  ہونگے ۔لیکن ہم  میں سے شاید  کسی کو  بھی  یاد نہیں کہ روح  کی پیدائش  سے  لے کر  دنیا میں پیدا ہونے  کے  درمیانی  وقفے  میں  ہماری  دوستی  کس کس  روح سے تھی۔روح کی  تو جیب ہوتی ہے نہ پرس  کہ  وہاں  کے دوستوں  کی تصویر  ہی لے آتی اور یہاں  آ کے  ڈھونڈ  لیتی ۔اب روح کے پاس صرف ایک ہی صورت ہے کہ اُس  روح  کے سامنے آتے ہی وہ اسے پہچان لے گی ۔ لیکن  اس بات کی تصدیق کیسے ہو کہ جس پر روح کواپنا دوست ہونے کا شبہ ہے وہ واقعی وہی عالم ارواح والی دوست  ہے بھی ، یانہیں۔اس مقصد کیلئے روح اپنے کمیونیکیشن  سسٹم  کی  مدد سے سگنل نشر کرتی ہے ،  اور  سگنل  کیچ  کرنے  کی  کوشش  کرتی  ہے ۔اور جس روح سےیہ  فریکوئنسی میچ ہو جائے تو   روح اپنا بچھڑا دوست پا لیتی ہے ۔
زندگی  میں ہمیں بہت سے لوگ اچھے لگتے ہیں، اور ہم ان سے دوستی کرنا چاہتے ہیں مگر دوستی ہو نہیں پاتی ۔کبھی  دوستی  کی   تالی ایک ہاتھ سے نہیں بج پاتی  تو  کہیں دوستی کی بیل منڈھے چڑھنے سے پہلے ہی سوکھ جاتی ہے  ۔ وہ دراصل ہماری   روح  کا مغالطہ ہوتا ہے ، جو اسے محسوس ہوتا ہے  کہ شاید میر ی اس سے عالم ِ ارواح میں دوستی تھی ۔  لیکن فریکوئنسی میچ  نہ ہونے پر  روح پر واضح ہو جاتا ہے کہ یہ وہ نہیں ہے ۔ اور اسی طرح تلاش کا  یہ سلسلہ   جاری رہتا ہے ، حتیٰ کہ روح اپنا/اپنے حقیقی  دوست پا لیتی ہے ۔اکثر  ہم  کسی سے دوستی ہونے کے بعد محسوس کرتے ہیں کہ ہم اس سے پہلے بھی ایک دوسرے کو جانتے تھے ۔ یہ احساس کیا ہے؟؟؟ ایسا کیوں محسوس ہوتا ہے کہ جس سے ہمیں ملے جمعہ جمعہ آٹھ دن بھی نہیں ہوئے اسے ہم صدیوں سے جانتے تھے ۔ ؟؟؟

اب فریکوئنسی پر  آتے  ہیں۔ یہ کیسے میچ ہوتی ہے ۔؟ اور آخر  ہم کیوں مان لیں کہ فریکوئنسی کا  میچ ہونا  ہی  حقیقی دوست   ملنے   کا ثبوت ہے ۔؟ 
مثال کے  طور  پر  پنجاب  میں  آٹھ  ریڈیو اسٹیشن  میڈیم ویو  پر  نشریات  دے  رہے ہیں۔  پورے پاکستان میں پتا نہیں کتنے ریڈیو اسٹیشن  نشریات  دے رہے ہیں۔ پوری دنیا  میں کتنے ہی ریڈیو اسٹیشن  ایک ہی وقت میں اپنی نشریات فضا کے حوالے کر  رہے ہیں۔ شارٹ ویو  ، اور ایف ایم  ریڈیو  اسٹیشنز  کا تو شمار  ہی کیا ۔ بے  شک  ساری  دنیا  کے اناؤنسرز  ،  ڈی  جے  ، آر جے  بول  بول  کے اپنا گلا  خراب کر لیں،  لیکن  جس  کے پاس  ریڈیو  سیٹ ہی نہیں اس  کی جانے بلا  کہ  کون کیا  کہہ رہا  ہے ۔یعنی ریڈیو  ٹرانسمشن  سننے  کیلئے  ضروری  ہے  کہ  کسی  کے پاس  کوئی ریڈیو  سیٹ ہواور وہ آن بھی ہو۔اگر  ریڈیو  سیٹ ہے  اور وہ بج  بھی  رہا ہے  تو  وہ  صرف  اسی ریڈیو اسٹیشن کی نشریات  سنائے گا جن کی فریکوئنسی    اس  پہ  سیٹ کی گئی فریکوئنسی  سے  میچ ہوں  گی ۔
مثلاًاگر  کسی  ریڈیو  سننے  کے شوقین  نے  ریڈیو کی سوئی  میڈیم ویو  1641 کلو  ہرٹز  پر  سیٹ  کی ہوئی ہے تو اسے صرف ریڈیو پاکستان بہاولپور  کی  نشریات ہی سنائی  دیں  گی ۔لیکن اس کا یہ مطلب نہیں کہ اس وقت دنیا میں صرف بہاولپور سے ہی ریڈیائی سگنل آ رہے ہیں۔  عین اسی وقت دنیا کے بے شمار ریڈیو اسٹیشنز  اپنی نشریات  میں مصروف ہیں، لیکن ریڈیو صرف وہی نشریات سنا رہا ہے جس کے سگنل  اس  پر  مقرر کی گئی فریکوئنسی سے میچ ہو رہے ہیں۔  اگر اسی وقت کوئی بی بی سی کی نشریات سننا چاہتا  ہے  تو اس  کیلئے لازمی ہے کہ وہ سوئی کو اس فریکوئنسی پر سیٹ کرے ۔
ٹھیک اسی  طرح روح کا  کمیونیکیشن  سسٹم  کام کرتا  ہے ۔ لیکن فرق یہ ہےکہ جب  ایک روح  اپنے سگنل نشر کرتی ہے تو ساتھ ہی ساتھ وہ سگنل وصول کرنے کی صلاحیت بھی رکھتی ہے  ۔  بالکل اسی طرح دوسری روح بھی اپنی سوئی اس فریکوئنسی  پر  سیٹ کر کے  اپنے سگنل  نشر کرتی ہے ۔ جونہی یہ فریکوئنسی  کہیں میچ ہوتی ہے تو روح کو روح کا  نشر کردہ پیغام سنائی دینے لگتا ہے  ۔ اور ہم انسانی زبان  میں اسے احسا س کا نام دیتے ہیں۔  روح کو احساس ہوتا ہے  کہ  یہی وہ عالم ِ ارواح  والی دوست روح ہے ۔اور یوں اس عالم  کی دوستی  اس  عالم  میں تجدید  پاتی ہے ۔اور اربوں  انسانوں  سے  بھری دنیا  میں ایک خاص شخصیت  سے مل کر  اچانک ہمیں لگتا ہے کہ ہم تو جیسے صدیوں  سے ایک دوسرے کو جانتے تھے۔

دنیا  کی 54فیصد  زنانہ  آبادی  میں سے  دو  خواتین کا ذکر ہے 
خدا کا کرنا ایسا  ہوا کہ  دونوں کی فریکوئنسی میچ ہو گئی ۔  اور وہ دیکھتے ہی دیکھتے سہیلیاں  بن گئیں۔لیکن  دونوں  ہی  حیران تھیں کہ اے جوگی  !  یہ ماجرا کیا  ہے ؟؟
جوگی بے چارا لال  بجھکڑ تھا ۔پہلے تو وہ  خود چکرا گیا کہ  ایک  رہتی ہے آئر لینڈ میں، ایک رہتی ہے  کراچی میں۔۔۔
سمجھ  سے باہر  ہے 
مگر  اللہ استاد محترم کے درجات مزید  بلند فرمائے ۔   ہیچمداں کو سمجھا  گئے  کہ یہ سارا چکر روحوں کا ہے ۔  جیسے  تم  وہاں عالمِ  ارواح  میں میری  خدمت  کے بہانے  میری  جان نہیں چھوڑتے تھے ۔ اور یہاں عالم ِ  اجسام  میں  آ کر  بھی  تم  نے بجائے  کسی ہم عصر  شاعر  یا زیادہ  سے  زیادہ  ماضی قریب  کے  کسی مرحوم  شاعر  کی  بجائے  ماضی  بعید  سے  مجھے  ڈھونڈ نکالا  اور  اب  خود  بھی  چھوٹے غالب  بنے پھرتے ہو۔  ویسے  ہی  یہ  نیک بخت حسینائیں اچانک  یہاں  دوست  نہیں بنیں۔ بلکہ یہ  تو   عالمِ  ارواح میں   بھی گہری  سہیلیاں تھیں اور  ککلی  کھیلا کرتی  تھیں۔
ابنِ  بطوطہ  کے تعاقب  میں تو  ابنِ  انشا گئےتھے ، جوگی  شیخ سعدی ؒ  کے  تعاقب  میں چل پڑا ۔  ایک آثارِ قدیمہ آئر لینڈ  میں  مل ہی   گئیں ۔لان  میں  بیٹھی مزے  سے   "میرا  لونگ  گواچا۔"گنگنا رہی تھیں۔  جوگی  نے  سوچا  دنیا  کی  قدیم  ترین  خاتون  کا  آٹو گراف  کے بہانے  انٹرویو  لیا  جائے ۔لیکن  سر منڈاتے  ہی اولے  پڑنے  لگے ۔ جونہی فدویانہ  انداز  میں ادب  سے سلام  کیا :۔  "سلام بڑی  بی ۔"خاتون  چراغ پا، سیخ پا     بلکہ بقول غالب "آتش زیرِ پا" ہو گئیں، اور  پنجے  جھاڑ  کے  لگیں کوسنے ۔۔۔ وے  تیرا  ستیاناس  ۔۔۔۔  وے تیرا انناس ۔۔۔تیرے  دیدوں میں خاک ۔۔۔۔  ذرا  سے  بال  کیا ڈائی کر لیے ،  کلموہے  نے  مجھے  دن دیہاڑے  بڑی بی  کہہ دیا ۔  ہائے ہائے  تیرا  کلیجہ بھی نہ کانپا مجھے  بڑی  بی کہتے ۔۔۔؟؟  ناس پیٹے تو کسی  ٹرالے  کے نیچے  کیوں نہ  آ گیا مجھے بڑی  بی کہنے  سے پہلے  ۔۔۔۔  بڑی  بی  کہتے  ہوئے تیری  زبان  کو  غوطہ  بھی  نہ آیا ۔  تو  گونگا  کیوں  نہ ہو  گیا ۔اور  بہت ساوغیرہ وغیرہ  ۔۔۔۔۔  
جوگی  نے سوچا خاتون  ، خاتون ہی ہوتی  ہے چاہے  آئر لینڈ کی ہو  یا  پاکستان  کی ۔  زبان  بے شک  کوئی  بھی  ہو ، مگر  کوسنے  کا انداز عالمگیر  ہے ۔ اس  قدر  کوس لینے   کے بعد  بھی خاتون کی تسلی  نہ ہوئی   تو  موبائل  نکالا  911 پر  کال  کرکے  پولیس  بلا  لی ۔ جوگی  بے چارا  تو  یہ  بھی   نہ کہہ  سکا :۔
جمع  کرتی  ہو کیوں  خبیثوں کو
اک تماشا  ہوا  ، گلہ  نہ ہوا
آئر  لینڈ  کی  پولیس  تھی  سو  موقع  پر  ہی  پہنچ  گئی ،جوگی  سے  بڑی بی کہنے کی وجہ  طلب  کی گئی ۔  جوگی  بے چارے نے ایک  پھسپھسی  دلیل  سے  کام  چلانے  کی کوشش  کی   :۔ " عمر  کا  حساب  حیاتی  سے  کیا جاتا ہے ۔  اور حیاتی  تو عالم  ِ ارواح سے شروع ہو چکی تھی ۔ اُس حساب سے اور  کچھ  احتراماً مجھ  شامت  کے مارے نے بڑی  بی کہہ  دیا ۔ مگر  میری تو کیا حضرت آدم علیہ  السلام تک میری تمام پشتوں کی بھی توبہ  جو آئندہ  کسی  خاتون  کو بڑی  بی کہوں  ۔حالیہ غلطی  کیلئے   معافی  نامہ  پیش ہے ۔"
خاتون  کچھ پسیج  گئیں ، اوردیدے نچا کے بولیں:۔"اٹس اوکے انکل، آپ  کو معافی  دی جاتی  ہے ، کیونکہ اس  حساب  سے  تو  آپ میرے ہم عمر  ہیں ۔"
 معافی  تلافی  کے بعد  جب  حالات  معمول پہ  آئے تو جوگی  نے موقع  دیکھ کر  پوچھ  لیا :۔"یہ آب و گِل کہاں سے آئے ہیں؟؟"
 خاتون سنی ان سنی  کر کے    پونیاں  ہلاہلا  کر  خود  کو بچی ثابت کرنے  کی  کوشش میں لگی رہیں،  جوگی نے سوال  دہرایا  تو معصومیت سے آنکھیں پٹپٹائیں اور  راز دارانہ  انداز میں بولیں:۔" کان ادھر  لاؤ ۔"  جوگی  نے  کان ان  کے منہ کے  قریب کیا  تو  زور  سے کن  کُررررررررررررر کردیا۔جوگی  نے زچ ہو کر  ہاتھ  جوڑ دئیے  اور کہا:۔"آپ  کے چلبلے  پن سے تو شیطان  ہمیشہ سے پناہ  مانگتا تھا آج  سے میں  بھی  پناہ  مانگتا ہوں ۔ پلیز سوال کا جواب تو دے   دیں۔"آخر  کارکافی مکھن  لگوانے  کے بعد  انہوں  نے  انکشاف  کیا   :۔" جمالِ ہمنشیں بر من   اثر کرد"۔
 رشک کے مارےجوگی  سے بیٹھا  نہ گیا ، فوراً  سے پیشتر گوگل  پر     "ہمنشیں " سرچ کیا ۔  گوگل ارتھ  نے  کراچی کا پتا دیااور جوگی  جا پہنچا ۔دودھ  کے جلے  جوگی  نے ادب آداب کی  چھاچھ  پھونکنے  کی بجائے     سوال کیاکہ:۔   "یہ آب و گِل کہاں سے آئے ہیں؟؟" جواب ملا :۔" جمالِ ہمنشیں   بر من اثر کرد"۔
دو  خواتین  ایک ہی نکتے پر  ایک دوسرے  سے متفق  ۔۔۔۔مجھے تو چکر  آرہے ہیں۔۔۔۔ 
   بہتری اب  اسی میں ہے کہ  کان لپیٹ  کے نکل  چلیں۔
جاتے جاتے  اس  خوبصورت اور بے مثال  دوستی کیلئے اللہ سے دعا ہے کہ اس  پر  خلوص دوستی  کو کسی بد نظرے  کی نظر نہ لگے ۔۔۔


فرہنگ برائے  خاتون آف  آئر لینڈ

فریکوئنسی کو سادہ  الفاظ میں ایک ریڈیائی  زبان  سمجھ لیں۔
یہ آب و  گل۔۔۔:۔  یہ غالب ؔ کا مصرعہ ہے ۔  یہاں اس کا مطلب ہوگا کہ آپ کی اتنی خوبیوں کا اور بیوٹی کا راز کیا ہے ۔؟
جمال ِ ہمنشیں ۔۔۔۔:۔یہ  شیخ سعدی ؒ کا مصرعہ ہے ۔ مطلب کہ:۔  دوست  کی دوستی کا اثر ہے یا  میری ہر  خوبی کا کریڈٹ میری دوست کو جاتا ہے۔ 

Saturday 7 December 2013

ذکر اس پری وش کا۔۔۔۔۔۔۔

23 آرا

میری  ایک  عادت پر  کچھ  لوگ حقارت  سے ہنستے ہیں اور کچھ لوگ بے تحاشا چڑتے ہیں۔ مگر  عرفی بھلا  غوغائے  رقیباں  سے کیوں گھبرائے ۔ جبکہ  بہت سارے    خیر اندیش     میری  اسی عادت  سے باغ باغ بھی ہوتے ہیں۔ اس بارے میں  مورخین  البتہ   خاموش ہیں کہ فدوی  کی یہ عادت کب سے ہے ۔
 اتنی پرانی  عادت   سے  مجبور،   ظاہر  ہے آج  بھی  میں اپنی بات  غالب سے ہی شروع  کروں گا۔
مرزا غالب ؒ صرف ایک عظیم  شاعر  ہی  نہیں  ، بلکہ ایک  عظیم انسان  بھی ہیں ۔جو غالب کی حقیقت سے واقف ہیں انہیں اس بات کا  کوئی  ثبوت نہیں چاہیے  اور جو  ابھی تک غالب کے "غین" میں غوطے کھا رہے ہیں ،  انہیں سمجھانے  میں ضائع  کرنے  کیلئے نہ وقت  ہے نہ الفاظ۔ ۔۔۔
اس عظیم  انسان  کی  بے شمار  ،بے شمار،  ان گنت،  ان گنت  خوبیوں  میں سے ایک  یہ بھی ہے  کہ  خوشامد پسند  نہ  تھے ، جھوٹی  تعریف  کبھی  منہ سے نہ نکلی  ، اور  جو  حقدار  پایا  تو  ایسی  تعریف  کی  کہ ثریا  کو  بھی   رشک آیا ۔ بہت سے  پروفیسر  جن  کی پروفیسری پر  مجھے اب شک سا رہنے لگا ہے  ، نادان  دوست کی  طرح غالب ؒ ؔ کے  قصیدوں کا جواز  پاپی پیٹ بتاتے ہیں مگر  غالب ؒ ؔ کے مزاج داں  کہتے ہیں کہ یہ  بہتان ہے ۔کیونکہ  غالب ؒ ؔ جب   بے سروسامانی  کے عالم  میں،  لکھنؤ آنے  کا  باعث  نہ کھلنے  کے باوجود    لکھنؤ پہنچے،  اور  کلکتہ  کا  سفر  ، درپیش  تھا۔والیٔ اودھ  کے دربار  تک رسائی اور  پھر صلے میں ملنے  والی  خطیر  رقم  اور غالب ؒ  ؔ کے درمیان صرف ایک قصیدہ  حائل تھا ۔ یہ بات ذہن  میں رکھیے کہ  غالب ؒ ؔ کلکتے  کے سیر سپاٹے  کو نہیں جا رہے تھےبلکہ  اپنی پنشن کا  مقدمہ  لڑنے جا رہے  تھے  ۔ اور نہ ہی کلکتہ   دس بیس کوس  کی  دوری پر تھا ۔ عدالتی نظام  اور مقدموں  کی پیروی اس  زمانے  میں بھی  ایسے ہی تھے جیسے  کہ فی زمانہ  ہیں۔  مقدمہ  کی پیروی پر  اٹھنے  والے  اخراجات  اور  پھر  فیصلہ ہونے تک  کلکتہ  میں رہائش  کے اخراجات   مگر مچھ کی طرح  منہ کھولے سامنے تھے ۔ مگر قربان جائیے  غالبؔ کی اس غالبانہ  ادا  پر  ، کہ  اپنی غالبیت  کو کسی "نظریہ  ضرورت "کے چرنوں  میں  قربان  نہیں کیا ۔  غالبؔ جیسے شاعر کیلئے وزیر اعظم  کی  شان میں ایک قصیدہ  لکھنا کیا  مشکل تھا ۔لیکن تاریخ  گواہ ہے  کہ  غالبؔ نے اشد ضرورت کو   پسِ پشت  ڈال کرخیر  خواہوں  کے  مسلسل  اصرار پرفرمایا:۔ " کیا میں اس خانساماں  کا قصیدہ  لکھوں  جو انگریزوں کی  سفارش سے  وزیر  بن گیا ۔؟"اب  بتاؤ   بھلا !!!کوئی  کیسے  مان لیتا ہے  کہ   وہ  شخص پیٹ  کی مجبوری  سے  قصیدے لکھتا تھا ۔۔۔؟؟؟
ذکاء اللہ دہلوی  ، محمد حسین آزاد   وغیرہ نے  خوب  زور  لگایا کہ  غالب ؔکو خود غرض ، حاسد  ،  مصلحت پرست   ثابت کر سکیں،  جو اپنے ہم عصروں سے بغض و حسد رکھتا ہے ۔ مگر  جھوٹ کے پاؤں نہیں ہوتے ۔ بھلا سورج  کو  ہمیشہ کیلئے بھی  گرہن لگ سکتا ہے  ۔۔؟؟؟کاش  وہ      یہ  کہنے سے  پہلے سر سید  احمد  خان  اور  غالب ؔ کے  خاندانی  روابط  اور  ان سب  کے  باوجود  غالبؔ کی  وہ  تقریظ  جو  آئینِ اکبری  کیلئے  لکھی  گئی  پر  نظر  ڈالتے تو  ایسی  بے تکی  نہ ہانکتے ۔  خود  تو  اپنی  جانبداری  اور کینہ توزی  کے ہاتھوں یرغمال  تھے  ہی اردو  پڑھنے  والوں کو  بھی گمراہ  کرنے  کی  کوشش  کر گئے۔  یاد رہے کہ  مرزا  قتیل ،  اور برہانِ قاطع  کے بعدغالب  ؔ کی استاد  ذوق ؔ سے  چشمک  ہی  زیادہ  مشہور  ہے ۔ مگر  جب  اسی  ذوقؔ کا شعر  سنتے  ہیں:۔
اب تو گھبرا  کے کہتے ہیں کہ مر جائیں گے 
مر کے  بھی چین نہ پایا تو کدھر جائیں گے
تو مولانا  حالی  ؔ گواہی  دیتے ہیں کہ غالبؔ نے شاعر کا نام پوچھا  اور پھر اس شعر  کی  بہت  تعریف کی ،  اس  کے بعد بہت دیر  تک اسی پر  سر دھنتے  رہے ۔مومن خاں  مومنؔ کے شعر پر  اس  قدر  مبالغہ  آمیز داد دی  کہ یار لوگوں  نے ضرب المثل ہی بنا ڈالی ۔  داغ کا  "رخِ روشن کے آگےشمع رکھ کر وہ یہ  کہتے ہیں"والا شعر  سنا تو  چوسر کھیلنا بھول گئے ،  اور دروغ بر گردنِ حالی:۔  "اس  شعر کو بار بار پڑھتے تھے  اور  اس پہ وجد کرتے تھے" ۔

لگتا  ہے  قارئین سمجھ  گئے  ، اور  یقیناً   یہ بھی سوچ  رہے  ہوں  گے  کہ :۔
بے خودی  بے سبب نہیں غالبؔ
کچھ تو ہے  جس کی پردہ داری ہے 
جی  جناب!!یہ  تمہید  بے سبب  نہیں ہے  ۔ جس شخصیت  پر  فدوی  ابھی  لکھ  رہا ہے ،  ماشاءاللہ  ایسی  تعریفیں ان کیلئے کوئی نئی بات نہیں ہوں گی ۔ لیکن مندرجہ بالا  تمہید  سے  واضح ہو کہ  غالبؔ بڑا ہو  یا چھوٹا،دونوں کی تعریف  صرف حقدار کیلئے ہی ہوتی ہے    ۔جس  میں کسی  ریو  و ریا کا شائبہ  تک نہیں ہوتا۔

ویسے  تو  ماشاء اللہ   حاجتِ مشاطہ  نیست  روئے دلارام  را۔ لیکن آج   ہم  بھی  معجزے اپنے ہنر  کے دیکھتے  ہیں۔
ہاں تو صاحبان  و  صاحبات !!  یہ  ذکر ِ  خیر  ہے  آنسہ محترمہ مصروف النساء  کا
میری پسندیدہ ترین شخصیت ہونے کے باوجود  میرے لیے ایک پر اسرار شخصیت بھی ہیں۔  یاد  رہے کہ غالب ؔ بڑا ہو  یا چھوٹا  ،غالبؔ ہی ہوتا ہے ۔ اور  غالب ؔ کے پسندیدگان میں شمولیت  کا ویزا  خالصتاً میرٹ  پر  ایشو ہوتا ہے ۔  لیکن جب  کہ  وہ شخصیت  صنفِ  لطیف  میں سے ہو تو پھر  میرٹ مزید سخت ہو جاتا  ہے ۔  نتیجہ  غالب ؔ کے مصرعے "تھک تھک  کے ہر مقام پہ دو چار رہ گئے" والا  ہی نکلتا ہے ۔ اتنا تو سب کو معلوم ہے  کہ  تصوف  کی دنیا میں ڈھائی  قلندر مشہور  ہیں۔ اردو تنقید  میں نقاد تو بہت ہیں مگر  قلندر صرف  ڈھائی  ہیں۔  مرزا غالبؔ ، مولانا حالی ؔ ، اور  آدھا یہ  حقیر  ہیچمداں فدوی ۔(یہ  میں نہیں میری نسبت  کہہ رہی  ہے ۔)
مقصود  ڈینگیں ہانکنا  نہیں بلکہ  یہ جتانا ہے  کہ  جن  کے بارے  میں آپ  پڑھ  رہے ہیں انہوں  نے مجھے چائے پلا کر  یہ  تحریر لکھنے  پر  مجبور  نہیں کیا  بلکہ   یہ   ناقص  تحریر   ان کی شاہینی   خوبیوں ، ان  کی بلند پروازی  اور اندرون بینی کے  خراجِ  تحسین کے  ضمن میں پہلا قطرہ ہے ۔  یہ محض  سنگِ  میل ہے  منزل  کا  نشاں  نہیں  ۔   انشاءاللہ کبھی نہ کبھی  مجھ سے ہزار وں گنازیادہ  اچھا  لکھنے والے ان  کی شخصیت اور  تحریر کی  خوبصورتیوں  کا ہر پہلو سے احاطہ کریں گے ۔  تب تک کیلئے صرف  اسی  "گریبی" پر گزارہ  کیجیے  ۔
گو نہ  سمجھوں  اس کی باتیں ، گو  نہ  پاؤں اس  کا بھید
پر یہ کیا کم ہے  کہ ،مجھ سے وہ  پری پیکر کھلا
  
خواتین لکھاریوں کی  ایک  نہ ختم  ہونے  والی فہرست  ہے ۔ لیکن   جب ان میں سے پڑھنے لائق لکھاریوں  کی چھانٹی  کی جائے   تو کوفہ  میں حضرت مسلم  بن عقیل  رضی  اللہ  تعالیٰ عنہ  والا واقعہ   ذہن  میں آتا ہے  جب عصر کے وقت لاکھوں  کا  مجمع  اور مغرب  کی نماز  کا سلام پھرنے تک  محض چند ہزار ،  اور عشا ء  کے سلام  کے بعد تو  ایک  بھی نہیں تھا۔ عوام  کی پسند،  نا پسند کو میں کسوٹی  نہیں کہتا ۔ عوام  تو   عوام  ہے ، عاطف اسلم اور یویو ہنی سنگھ کو بھی گلوکار سمجھتی ہے ۔ عوام تو  آج بھی  سلطان  راہی  کی فلمیں بڑے  شوق  سے  دیکھتی ہے ۔  عوام ماضی  میں بھی اسی  وطیرے  کی  عامل تھی ،جب عوام کا پسندیدہ شاعر  ذوقؔ  ہوتا تھا۔ فرصت عباس  شاہ  اور لسی  شاہ  کے الم غلم  کو شاعری ماننے  والوں سے معذرت  کے ساتھ  ، میں ان سے  مخاطب ہوں  جو  عمر  خیام ، سعدیؒ ، اور غالبؔ کے اشعار پر ٹُن ہو تے  ہیں۔ماہا ملک، عمیرہ  احمد  وغیرہ  کی  بناوٹی  اور  بھرتی  کے الفاظ سے سجی فضول  تحاریر  پہ لوٹ پوٹ ہونے والے  مجھے  معاف رکھیں۔ مجھے  تو عصمت چغتائی اور  بانو قدسیہ  جیسی عظیم  لکھاری  خواتین  کو  پڑھنےاور  پسندیدہ  کہنے   کی ہمت رکھنے والے  جی  دار سورماؤں  کی تلاش ہے  تاکہ  میں  ان سے  کرسٹوفرکولمبس   نہ سہی  کم از کم  واسکو  ڈے  گاما   کا  خطاب  تو پا سکوں۔

موصوفہ   سے  واقفیت  توبہت  پہلے  (یعنی  ایک سال)سے تھی ، مگر فدوی  کی   فطری   اینٹی  گریویٹی  کی  وجہ  سے  موصوفات  سے ہمیشہ   دور ی  بنی رہتی  ہے ۔البتہ  جب چند  مشترکہ   پنکھوں (فین ز) کی  زبانی پتا  چلا  کہ  چھوٹے   غالب ؔ کے علاوہ  ہیں اور  بھی  دنیا بھی  سخنور  بہت  اچھے ، جن کا  نہ صرف  انداز ِبیاں  اور  ہے  بلکہ  اس  سے بھی   ہٹ  کے چلتے  ہیں جو راستہ  عام ہو جائے ۔شیخ  سعدی ؒ کا سومناتھ  کا سفر  آپ  کو  یاد ہو تو اب  تک سمجھ جانا چاہیے  کہ فدوی نے  بھی   "دریچہ  ہائے  خیال"  تک  کا سفر  کر  کے  اس  سومناتھ  کی  یاترا کی ۔ اور  غالب ؔ کی  زبانی  اقرا ر  بھی کرناپڑا     کہ:۔ 
جب تک کہ نہ دیکھا تھا قدِیار کا عالم 
میں معتقدِ فتنۂ  محشر نہ ہوا تھا 
"ہمارا  ٹی وی " کے عنوان سے ان کی  ایک تحریر  پڑھی  تو   فتنۂ محشر  کے ساتھ  ساتھ میں  محترمہ  کی اندرون بینی  اور  (نہایت  )لطیف   مزاح  نگاری کا  بھی معتقد ہوگیا ۔   اس قسم  کے موضوع  پر  اگر  عمیرہ آنٹی    نے لکھا ہوتا  تو پتا نہیں کون  کونسی ڈکشنریاں سامنے  رکھ کر وہ ، وہ  نکتے جھاڑے ہوتے (بقول ِ  غالب "قافیہ بندی  " کی ہوتی)کہ اگر  امامِ اعظم  ابو حنیفہ رحمتہ  اللہ علیہ   بھی پڑھتے تو خوب ہنستے    کہ  اندھی کو اندھیرے میں کتنے دور کی  سوجھ رہی ہے ۔لیکن  جب  ان  موصوفہ کے قلم نے  گلکاریاں  کیں تو استادِمحترم  جنابِ غالب کلاں نے  بھی عالمِ  بالا  سے   یہ کہہ کر داد  دی :۔  اس سادگی  پہ کون نہ مر جائے  اے خدا۔۔۔!!!
بھرتی  کے الفاظ ،  مصنوعی  جاہ  و جلال  اور  ریاکارانہ   خشوع  و خضوع سے عاری  اس  تحریر  کی  سادگی   پریقیناً   ہر  صاحبِ نظر  داد دئیے بنا نہیں رہ سکے گا۔   اور سادگی بھی ایسی  کہ   جس  کی مثال صرف، مومن  کا :۔ 
تم  میرےپاس ہوتے ہو گویا 
جب کوئی دوسرا نہیں ہوتا
غالب کا  فرمودہ:۔
آگے  آتی تھی حالِ دل پہ  ہنسی 
اب کسی بات  پر  نہیں  آتی 
۔۔۔۔۔
ہم کو فریاد کرنی  آتی ہے 
آپ سنتے  نہیں تو کیا  کیجیے
۔۔۔۔۔
 ہے خبر  گرم ان کے  آنے  کی 
آج ہی  گھر  میں بوریا  نہ ہوا
اور سعدی ؒ کی  ساری گلستان کے ذریعے  ہی ممکن  ہے۔
(احتمالِ طوالت کے پیشِ  نظر  صرف  چند اشعار  پر اکتفا کیا ہے  ،  اس کا ہر گز  یہ مطلب  نہیں  کہ  دیوانِ غالبؔ میں سادگی کا شاہکار  محض یہی  چند شعر ہیں)  

جیسے  بازاری  ادائیں ہوتی ہیں ، ویسے ہی  بازاری قسم  کے  الفاظ  و تراکیب  بھی ہوتی ہیں۔  جنہیں  احساسِ کمتری  کے مارے ہوئے  اپنی  تحریروں اور تقریروں  پر  غازے  اور  پاؤڈر  کی طرح  پوت کر  اس کی جھریاں اور   بوسیدہ پن  چھپانے  کی   کامیاب  کوشش کرتے ہیں ،  اور پھرخود کو   شاعری کا پاٹے  خاں  ، اور اردو  ادب  کا  پھنےخاں سمجھنے کے  خبط  میں مبتلا  رہتے ہیں ۔اورجس طرح   سنی دیول    جیسے  لوگ  اوور  ایکٹنگ  کر  کے اپنے آپ کو اداکار سمجھنے  لگ جاتے ہیں۔    لیکن مولانا  حالی  ہوں  یا  یہ  ہیچمداں فدوی، اس معاملے  میں  علامہ  اقبال  سے سو  فیصد متفق ہیں :۔
کافر  ہے تو  کرتا ہے شمشیر  پہ  بھروسا
مومن ہے  تو بے تیغ لڑتا  ہے سپاہی
علامہ اقبال کا  شعر  تو آپ  کے سامنے  ہے ۔ لیجیے  اب ذرا علامہ  اقبال  کی پیدائش  سے  آٹھ  سال پہلے  دنیا کو خیر باد  کہہ جانے  والے  غالبؔ کا شعر پڑھیے ، اور "اندازِ بیاں  اور" کی لطافت پہ سر دھن دھن  کر  مزے لیجیئے۔۔۔۔
اس سادگی  پہ کون نہ مر جائے  اے  خدا!!
لڑتے  ہیں اور  ہاتھ  میں تلوار  بھی نہیں
سبحان  اللہ ۔۔۔۔ ماشاء اللہ ۔۔۔۔۔  کس قدر خوش نصیب ہیں محترمہ  ، کہ  دو عظیم  مفکر  ، دو عظیم انسان اس  نکتے پر متفق ہیں   :۔ 
اس سادگی  پہ  کون نہ  مر جائے  اے خدا
مومن  ایسی   کہ بے  تیغ لڑتی ہے کیانی

اب ذکر ہو جائے محترمہ  کی لطیف ترین  حسِ         مزاح  کا ، جو  مجھے   حیوانِ ظریف  کے  بعد  کرنل  محمد خان صاحب ، عصمت  چغتائی اور  ان  کے بعد  موصوفہ  میں نظر  آئی ۔ آپ  نے  غور کیا  ہوگا کہ  میرے پسندیدہ  ترین پطرس  بخاری  اس  فہرست  میں شامل  نہیں ، اور(بقول کسے) غضب خدا  کا میں نے عصمت  چغتائی  کو  بھی مزاح نگاروں  میں شامل  کر دیا ۔ الحمد اللہ  میرا ذہنی  توازن  عین یہ سطور  رقم  ہوتے  وقت  تو بالکل  ٹھیک  ہے  البتہ معترض  حضرات   کو خبر ہونی  چاہیے  کہ  ذکر صرف  مزاح  کا  نہیں بلکہ   لطیف  ترین مزاح  کا  ہو رہا ہے ۔  کسی سیانے کا کہنا  ہے  کہ  " ہر  سچی  بات  ایک  بہترین لطیفہ  ہوتی ہے" اور جب وہ سچ  انتہائی  سادگی سے بولا جائے تو  غالبؔ کلاں اور  غالبؔ خورداسے  "لطیف مزاح" کہتے ہیں۔  جس سے  لطف اندوز ہونے  کیلئےلازم  ہے  کہ    قاری  میں حسِ جمال  اور  حسِ مزاح کی مناسب   مقدار   ضرور پائی جاتی ہو ۔
"ہمارا  ٹی وی "کا وہ منظر یاد کریں جب  مہمانوں نے کچن  میں  آ کر خاتونِ خانہ  کو  "سٹار  پُلس" کے عنقا ہونے  کی ایف  آئی آر  درج کروائی ۔ اور  بھابھی ، امی  وغیرہ نے اس بات پہ بے اختیار  موصوفہ  کی طرف دیکھاتھا۔  کم از کم مجھے تو بہت  ہنسی  آئی، اور جس کو نہیں آئی  وہ بے شک بھانڈ میراثیوں  سے  سجا  "خبر  ناک" دیکھیں  اور   آفتاب اقبال  کی طرح  کندھے  ہلا ہلا کر  دانت نکالتے رہیں۔
 ساری  تحریر پہ  تبصرہ  اور تجزیہ  کر نے  کا  میں نے ٹھیکہ نہیں لے رکھا۔۔۔۔۔  آپ  خود  بھی  بسم اللہ  کیجیے۔۔۔۔۔

ان کی ورچوئل  ریئلٹی  یوں تو ہر  تحریر میں"جھلک  دکھلا جا "تی   ہے  مگر  اپنی  تمام تر حشر  سامانیوں  سمیت اس  تحریر میں جلوہ  فگن  ہے جس  میں  محترمہ   جوتوں  کی دکان  پر  بجائے  جوتا بینی  کے اندرون بینی  میں مصروف ملتی ہیں۔ کچھ لوگ تو صرف اسی  بات پر  دریائے  حیرت میں ڈوب گئے کہ  اس  قدر  انہونیاں آج کے زمانے  میں بھی  ہوسکتی ہیں کیا۔  ۔۔۔ ایک سولہ  آنے خاتون  (خاتون  صرف احتراماً لکھا  گیا ہے ، پڑھا دوشیزہ جائے) شاپنگ سینٹر پر   شاپنگ  میں  دلچسپی  لینے کی بجائے  اپنے  ورچوئل ریئلٹی ڈی ٹیکٹر   کو بروئے کار  لا کر  اندر  کی  خبریں لائے ۔۔۔۔ یا حیرت ۔۔۔۔۔!!!
 پس جوگی  کی طرح  سب  کوماننا ہی پڑے  گا کہ عظیم لوگ   مخصوص  جگہ  ، مخصوص  وقت ، مخصوص حالات  ، مخصوص   آلات ، مخصوص خیالات وغیرہ  کے محتاج نہیں ہوتے ۔  البیرونی  نے پنڈ دادنخاں کے  ٹیلے  پر  بیٹھ کر  زمین کا محیط  اور وزن تک ناپ  ڈالا تھا ، اور "الکیانی "نے  شاپنگ سینٹر میں ہی بنا کسی رصد گاہ  اور کسی خورد بین  کی مدد لیے،    وہ کچھ دیکھ  اور  سن لیا کہ داد  نہ دینا تعصب  اور   سراسرظلم  ہے ۔
ادب کے  خود ساختہ  مامے  چاچے  یقیناً  اعتراض  کیے  بغیر  نہ  رہ  سکیں گے ، اور ممکن ہے اسےایک عام سی  شاپنگ  روداد قرار دے  کر    ادبی  تحریر  ماننے  سے بھی  انکار  کر دیں۔  تو  پھر فدوی  گستاخی  کی معافی چاہے بغیر  غالبؔ کے  الفاظ  دہرائے گا کہ :۔ "بس  چپ رہو  ، ہمارے  بھی منہ  میں زبان ہے۔" اس گمنام پردیسی  دوریش (شیخ  سعدیؒ) نے قاضی ِشہر  اور مجلس ِعلما  ء  سے جو کہا  تھا  وہی میں اس  تحریر  پر  چیں  بجبیں ہونے والے ہر  "مامے"سے  کہوں  گا۔

خان بہادر مرزا  غالبؔ  نہایت  سخت  نقاد تھے ،   اس بات کو نہایت  ناپسند  فرماتے تھے  کہ  ہر کس و ناکس  شاعری  شروع کر دیتا ہے ۔   مگر  جب   یہی مرزا غالب  پہلی بار مولانا حالی  ؔ کا  کلام سنتے ہیں تو فرمایا :۔"میں کسی کو  فکرِ شعر  کی صلاح نہیں دیا کرتا ۔ لیکن   تمہاری   نسبت  میرا  یہ خیال ہے  کہ اگر تم  شعر   نہ کہو گے تو  اپنی طبیعت  پر سخت  ظلم  کرو گے ۔"

 چھوٹا  غالب ؔ ہونے کے ناطے اب یہی بات میں محترمہ  فرحت  کیانی  صاحبہ  سے  کہوں گا کہ   اپنی ترجیحات  پر  نظر  ثانی کریں۔  دیگر مصروفیات  کو آپ کے  مصروف   ہونے یا نہ  ہونے  سے  کوئی فرق نہیں پڑتا  اور  نہ ہی  پڑے گا ۔ مگر  آپ  کے مصروف  رہنے سے اردو ادب اور  اہلِ اردو  کو بہت فرق پڑ رہا ہے۔ اگر  آپ  نہیں لکھیں گی  تو نہ صرف اپنے  آپ پر  ظلم کریں  گی  بلکہ  اردو اور  اہلِ اردو سے  بھی زیادتی ہوگی ۔اگر قائد  اعظم ؒ بھی صرف  وکالت   ہی کرتے  رہتے تو  پاکستان 1947  ءتو کیا  3047 ء تک  بھی  نہیں بن سکتا تھا ۔  حالی  ؔ اگر  بال  بچوں کی  فکر   میں لگ  گئے ہوتے  تو اردو کو "مقدمہ  شعر و شاعری" کون دیتا۔۔۔؟؟اگر علامہ  اقبال   جرمنی میں بار ایٹ  لا  اور  پی  ایچ ڈی  پر  اٹھنے والے  خرچ  کا  حساب  کتاب  پورا کرنے  کی سوچتے تو "بالِ جبریل " لکھنے  کی بھلا کس کو فرصت تھی ۔۔۔؟؟؟
مگر  ان سب نے ایسا نہیں کیا ۔۔۔۔ 
سینکڑوں روپے فی گھنٹہ کے حساب سے فیس لینے  والا کامیاب  ترین وکیل  ، وکالت پر  سیاست  کو ترجیح  دیتا ہے  اور بابا  جی  کی  درویشی  سبحان اللہ،  گورنر  جنرل  آف  پاکستان  ڈھائی سو روپے  فی گھنٹہ  پر  ایک روپیہ ماہانہ کو ترجیح دیتا ہے ۔۔۔ ۔
مائیں ہر زمانے  کی اور ہر کسی  کی ایک  جیسی  ہی  ہوتی ہیں۔  ابھی  بیٹے نے چلنا شروع  کیا  اور  ماں  بہو  کے خواب دیکھنے لگی۔مولانا  حالیؔ کی والدہ نے بیٹےکے  سر  پر    سہرا سجا دیا  مگر  حالیؔ نے بیوی  پر دلی اور غالبؔ کی شاگردی  کو ترجیح دی ۔  وہ تارک الدنیا نہ تھے  بس اپنی  صلاحیتوں کو دنیا داری   کی  بھینٹ  نہیں چڑھایا ۔
 کیا شیخ نور  محمد صاحب نے بیٹےکو محض اس لیے  جرمنی  بھیجا تھا  کہ  وہاں جا کر  وہ  ویمر  گارڈن  میں گوئٹےکی  پائنتی  بیٹھ جائے ۔   ؟؟؟پھر  اگر  علامہ اقبال بھی واپسی  پر   اپنا خرچہ  پورا کرنے  میں لگ جاتے   تو سوچ  لیجیے  کہ  ظلم کس پر  ہوتا۔۔۔۔
اللہ سلامت رکھے  ان  اندر جھانک  لینے والی آنکھوں  کو ۔ ایسا  خاص  الخاص عطیہ  خدا  ہر کسی  کو نہیں دیتا ۔ایسی نعمت کو آپ  ان مصروفیات کے  غبار  میں گم کر دیں جو آپ  کے بغیر  بھی  بخوبی  چل سکتی ہیں تو یقیناً یہ کفرانِ نعمت ہوگا۔(بحوالہ  :۔  اقوالِ زریں مہ  جبین کے)۔

آپ  کے بہت  سے  پنکھے  (فین ز ) ہوں گے ۔ مگر  میں تو  آپ  کا پنکھا نہیں بلکہ  ڈھائی  ٹن کا اے سی ہوں  ۔دربارِ  غالبیہ  کا خاک نشین  ہونے کے ناطے  میں  آپ کو "چھوٹی  بانو  قدسیہ" کا  خطاب دیتا  ہوں۔اور  سعدی  ؒ کی زبانی عرض کرتا ہوں
دلیر  آمدی  سعدیا  در سخن
چو تیغے  بدست ست  فتح بکن
(سعدی بات کہنے(سخن) میں تو دلیر واقع ہواہے ۔  جب تلوار  تیرے ہاتھ میں  ہے تو فتح کر)
   Sunday, October 13, 2013, 4:18:57 PM

کرم فرما